מה בין בריאות ודיאטה מהירה ?

כאשר תהליך ההרזיה לא בנוי בצורה נכונה, הדבר יכול לפגוע במצב הבריאותי הכולל ולהביא לידי פגיעה במערכת החיסון, להפרעות קרדיולוגיות, לדלדול עצמות ועוד. חוקרים ואנשי מדע רבים עוסקים בשאלת הקשר שבין הדיאטה שלנו, ובעיקר דיאטות בזק, לבין מצבנו הבריאותי.

לא רק אנשי רפואה מחפשים את הדיאטה המושלמת, גם נטורופתים, מרפאים, הילרים ועוד אנשי ניו-אייג' תרים אחר סוד החיים הבריאים והטובים ואחר שאלת הבריאות והחולי והקשר ביניהם לבין דיאטות, ובעיקר דיאטות מהירות. העידן המודרני, על כל מורכבותו ולחציו, אינו מאפשר שמירה על תזונה נכונה שהיא, כפי שכבר ידוע ברבים, אחת ממרכיבי החיים הבריאים.

דיאטה מהירה, כאשר היא אינה מושלמת וחסרה, יכולה אף היא להביא לידי פגיעה בבריאות ולהיווצרות מחלות ופגמים במערכת הגוף, כמו גם במנגנוני המוח האחראים על בריאות הנפש. ידוע כי ישנם רכיבים במזון שמומלץ לא לצרוך אותם, בטח שלא כחלק מרכזי במזון שאנו אוכלים, דוגמת צבעי מאכל, כימיקלים למיניהם וחומרים משמרים. לחומרים אלו, המכונים תוספים, ישנה השפעה לאורך זמן על הגוף והם ידועים בעמידותם הרבה ובהישארותם העיקשת בגוף לאורך שנים ארוכות, דבר שפוגע בהליכים נורמאליים וחיוניים של גופנו.

המסוכנים ביותר הם אלו שכל תכליתם היא לשמש כזרז מכירתי וכאמצעי שיווקי פרופר. הילדים, מן הסתם, הם הקורבנות המיידיים של חומרים אלו ומשום משקלם הנמוך הם גם נפגעים מחומרים אלו ביתר קלות. חשוב להישמר מצריכת צבעי מאכל סינטטיים העלולים להביא למחלות דוגמת קוצר נשימה, אדמומיות בעור ובעיות ריכוז והתנהגות.

חומרים מסוכנים נוספים הם אלו המכונים "ניטרטים" והם ידועים כחומרים מסרטנים. חומר מעין זה הוא הטרזין, צבע מאכל צהוב שידוע כפוגע ביכולת הקשב והריכוז, כמו גם כחומר מסרטן ומונוסודיום גלוטומט שהוא מעכב חמצון ויכול לגרום להיווצרות אלרגיות ומיגרנות.

הצעדים היעילים ביותר לשמירה על התנהלות תזונתית נכונה ולשמירה על הבריאות הטובה הם שינוי הרגלי האכילה כך שהאכילה בחוץ תצטמצם למינימום, האכילה תהיה יותר מדודה ופחות מואצת, המזון יהיה יותר עשיר ומאוזן מבחינת מרכיבים וכמות המזון תופחת ככל הניתן. מומלץ להרבות באכילת סיבים תזונתיים החיוניים לפעולת מעיים סדירה ואפקטיבית וקיימים שני סוגי סיבים תזונתיים- מסיסים (שיבולת שועל, שעועית, אפונה) ובלתי מסיסים (חיטה מלאה, קליפות של פירות וירקות).